Tips Google Analytics

Heb je Google Analytics aan je website gekoppeld, maar weet je niet waar op te letten? Wij geven graag enkele basistips!

Je hebt een (nieuwe) website laten maken. Vervolgens wil je natuurlijk wel weten hoeveel bezoekers je website krijgt, wat er gebeurt zodra zij op je website terechtkomen en of dat de nieuwe site wel optimaal converteert. Dit is allemaal gratis te meten in Google Analytics! De verzamelde data lezen en analyseren kan echter nog zeer complex zijn. Daarom geven wij bij deze graag een aantal basistips.

Google Analytics in de website zetten
Om data te verzamelen dien je de zogeheten UA-code in je website te zetten. Deze kun je gratis aanvragen door een account aan te maken bij Google Analytics. Wanneer je bij ons, Prontense, een website laat maken, zetten wij deze code in je website!

Maar zodra dat allemaal goed staat; waar moet je dan precies op letten in deze enorme databank?

Hoeveelheid bezoekers
Natuurlijk is de hoeveelheid bezoekers die naar de websitekomen een van de belangrijkste dingen waar je graag een antwoord op wilt hebben. Wanneer je in Google Analytics naar ‘Doelgroep’ toe gaat, zie je daar de hoeveelheid sessies. Dit is een ander woord voor het aantal bezoeken. Rechtsboven kun je de periode selecteren. Bijvoorbeeld van 1 januari 2016 – 1 oktober 2016. Dit kun je dan ook vergelijken met de data van het jaar daarvoor.

Bouncepercentage
Verder zie je ook op hetzelfde scherm de bounce percentage. Een bounce houdt in dat een bezoeker op de website terecht komt en direct de website weer verlaat. Dit aantal wil je dus zo laag mogelijk houden. Is dat bij jouw website erg hoog? (>60) Dan moet je wellicht kijken of dat je wel goede call-to-actions gebruikt en de juiste interne links hanteert.

Nieuwe- en terugkerende bezoekers
Je kunt bij doelgroep ook de hoeveelheid nieuwe en terugkerende bezoekers vinden. Wanneer het aantal terugkerende bezoekers bijvoorbeeld heel erg hoog is, dan kan het zijn dat zij erg gecharmeerd zijn van je product of dienst, maar worden ze nog niet goed genoeg over de streep getrokken. Wanneer je veel nieuwe bezoekers heeft, kan het zijn dat je bijvoorbeeld hoog in Google staat. En zodoende veel nieuwe potentiële klanten op de website krijgt.

Mobiel verkeer
Het is tegenwoordig erg belangrijk dat je website responsive is. Dat houdt in dat wanneer iemand op zijn of haar telefoon je website bekijkt, die zich aanpast aan de schermgrootte van het apparaat. Dus als je ziet dat er veel bezoekers op mobiel op de website terechtkomen en het bounce percentage is heel erg hoog, dan zou het kunnen dat je website niet goed wordt weergegeven op mobiel. Echter dien je hierbij wel te onthouden dat mensen op mobiel sneller en vluchtiger zijn op het internet. Dus een hoger bounce percentage op mobiel dan desktop is normaal.

Gebruikersstroom
In de gebruikersstroom kun je zien wat het ‘pad’ is dat de bezoekers belopen op de website. Voorbeeld: de ideale situatie is homepagina –> voorbeelden –> tarieven –> offerte aanvragen. Maar als je ziet dat het verlatingspercentage bij tarieven heel erg hoog is, dan kan het zijn dat je in de ogen van je potentiële klanten te hoge tarieven hanteert. Een ideale manier dus om te zien waar bezoekers eventueel afhaken.

Waar komen mijn bezoekers vandaan?
Wellicht ben je bezig met SEO, of besteedt je dat uit, om hoger in Google te komen. Dan wil je natuurlijk wel weten of dat SEO iets oplevert. Bij het overzicht van acquisitie kun je zien uit welke zogeheten kanalen je website bezoekers komen. Wanneer dat van organic search hoog is, dan komen de meeste bezoekers dus vanuit Google! Direct houdt in dat mensen direct de url van je website intypen. Een referal is dat er ergens een link naar de website toe staat, een verwijzing dus. Ben je actief op sociaal media? Dan zou het kunnen dat je ook daar veel bezoekers vandaan krijgt!

Hulp nodig?
Heb je hulp nodig met het lezen en analyseren van Google Analytics? Of valt het je op dat de hoeveelheid bezoekers uit Google erg tegenvalt? Neem dan nu contact met Protense op.

Terug naar blog        Contact opnemen